Wandelgroep Hart in Beweging

Er was een wandelgroep opgericht door een van onze leden; Hans Schulte.
Er werd gewandeld met ongeveer 7 deelnemers.

Onze wandelingen vonden altijd plaats op de 3e donderdag van de maand.

In juli en augustus werd er niet gewandld als ook de sportlessen “vakantie” hebben.

De wandeling van december ging niet door vanwege het slechte weer.

De wandelgroep is nu gestopt

Lees hier meer over de 15 gezondheidsvoordelen van wandelen

Wandelverslagen:

Wandelverslag 18 januari 2024

De wandelgroep van Hart in Beweging heeft haar laatste wandeling gelopen. We liepen bij Twello over het Holthuis en over landgoed Hackfort-Veenhuis. Ter afsluiting van 6 jaar wandelgroep trakteerde het bestuur op een aangeklede koffie.

Het wandelen heeft ons op onontdekte plekjes gebracht en gezorgd dat we in de benen bleven. Wie weet vindt er ooit een vervolg plaats.

Alle deelnemers: bedankt voor jullie trouwe deelname.

Wandelverslag 16 november

Het was een kleine wereld op donderdag 16 november. Onze wandeling over landgoed Frieswijk was er een aan weerskanten van de Raalterweg. Zeer agrarisch, over landweggetjes, langs een biologische varkenshouderij waar de dieren buiten kunnen wroeten. Een kleine wereld door de mist die maar niet wilde wijken.

Wandelverslag 19 oktober

Zou het droog blijven op deze oktoberdag ? Ja, maar daar was dan ook alles mee gezegd. Hiske leidde ons door het Land van Boxbergen. Eerst het verhaal van het Stenen Kruis en dan naar de sequoiaboom, 20 m kaarsrecht, lang geleden door de toenmalige grondeigenaar geplant. Langs het fietspad langs de Soestwetering terug naar deEikelhof. Het waren fijne, afwisselende 7,5 kms.

Wandelverslag 15 juni

Onze laatste wandeling van het seizoen viel op een van de warmste dagen van de junimaand. Toch was het heerlijk lopen in de Wilpse Klei. Wat een rust tussen de landerijen en wat een vergezichten vanaf de dijk achter de kerk.
Net als de sportlessen houden we voor de wandelingen een zomerpauze. Maar wat let je om je eigen pad te lopen, bijv. Langs de IJssel, op de Gorsselse Heide of bij Nieuw Rande. Er is zoveel wandelmoois rond Deventer.

Wandelverslag 18 mei

Onderweg naar Landgoed Nieuw Rande vertelt Hiske ons de geschiedenis van de Kozakkenboom. Dan passeren we de fototentoonstelling over hoog water op de oprit naar Nieuw Rande. Als we de IJsseldijk oversteken gaan we langs de Natuurderij, een biologische boerderij. Even verderop komen nieuwsgierige black angus runderen ons bekijken en wij hun. Na een kijkje over de IJssel bij de oude steenfabriek zijn we na zo’n 6 km weer terug.

Wandelverslag 20 april

De wandeling van april startte vanaf Martha Flora, het voormalige Huis Wezeveld aan de noordkant van Twello. We gingen een afwisselend gebied in met bos en dan weer open gebied. Door het Blikkenbos, dan een stukje Klompenpad en vervolgens door het Bruggenbos en over het erf waar de koeien twee dagen na onze doortocht de wei in mogen. Aan alles was te merken dat de lente op komst was.

Wandelverslag 16 maart 2023

Jan Thonus leidde ons, met de paraplu op, naar de Gorsselse Heide. Vroeger een militair terrein en dat was te merken ook. We hadden een mooi uitzicht vanaf een begroeide stelling en passeerden de vroegere schietbaan. Het is een prachtig gebied met goede wandelpaden.
In april wandelen we ten noorden van Twello.

Wandelverslag 16 februari 2023

Vanuit dorp Diepenveen naar Nieuw Rande o.a. Over een statige, rechte laan. Wat een prachtig wandelgebied ! Dan over een kruip-door-sluip-door paadje via twee bruggetjes en voor de vierde maal over het spoor terug. Op het moment van aankomst begon het te regenen.

Wandeling 19 januari 2023

De 3e donderdag van januari was een mooie zonnige winterdag. We wandelden over het altijd mooie landgoed De Bannink. Daarna langs de Schipbeek met z’n rietkragen waar de watervogels hun nesten hebben of kunnen wegduiken voor vermeend gevaar.
Na anderhalf uur waren we weer terug bij Helios. In februari lopen we bij Diepenveen.

Wandeling 15 december 2022

De wandeling in december had op een gegeven moment iets van een winterse prentbriefkaart. Het was een paar graden onder nul en er stond een bleek zonnetje. Toen we langs de bevroren Douwelerkolk liepen waren dat de ingrediënten voor een ouderwets klassiek plaatje. Het bestaat dus nog, zo’n uitzicht, ondanks de opwarming van de aarde. Wat je al niet kunt genieten van een eenvoudige wandeling van ruim een uur.
Op 19 januari starten we vanaf Sportpark Colmschate-Zuid (v.v . Helios) aan de Tendeloostraat.

Wandeling 17 november 2022

Wekenlang droogte en uitgerekend op onze wandeldag regent het. Dat komt de opkomst niet ten goede. Vier diehards trotseren het weer. Jammer dat het voetpad door de Ossenwaard nu te glibberig is om te belopen; dan maar over het fietspad van de Lage Steenweg. Als we na 1.30 uur terug zijn bij het IJsselhotel is het droog. Op 15 december lopen we vanaf Sportpark Rielerenk tegenover het ziekenhuis.

Wandeling 20 oktober 2022

De oktoberwandeling ging bij mooi wandelweer bij “onze” sporthal van start. De route leidde door het park bij de nieuwe wijk Steenbrugge. Ook het bos van Staatsbosbeheer achter theehuis Van Bruggen werd en passant aangedaan. Na 7,5 km kwamen we weer “thuis”.

Wandeling 15 september 2022

De eerste wandeling werd door Jan Thonis uitgezet vanuit Eefde. De regenbui was net overgetrokken toen we op pad gingen voor een Ronde van Eefde. Bij de sluis in het Twentekanaal keken we toe hoe een schip met schroot de sluis passeerde; altijd boeiend om het precisiewerk van de schipper te zien. Vervolgens het buitengebied in met o.a. Landgoed Den Dam. Via kruipdoor-sluipdoor- paadjes terug naar de kerk van Eefde.

Wandeling 16 juni 2022

Voor de juni-wandeling kwamen we bij de Martinuskerk van Bussloobijeen. Eerst liepen we om het water van het recreatiegebied en daarna doken we het beukenbos in over een nauwelijks te belopen pad. Na een stukje over een doorgaande weg konden we vervolgens over een onverhard landbouwpad terugkeren naar vertrekpunt. Na 13.30 uur, nog net voor het te warm werd, zat de laatste tocht van het seizoen er op.

Op donderdag 15 september beginnen we aan een nieuw seizoen in Eefde.

Wandeling 19 mei 2022

We begonnen op de karakteristieke Brink van Bathmen. Eerst richting Schipbeek om deze in westelijke richting, dus stroomafwaarts, te volgen. Een brug in onderhoud dreigde roet in het eten te gooien, maar de werkers waren zo tegemoetkomend om ons toch door te laten. Dan op de terugweg over de Bathmer Enk naar het centrum van het dorp. Al met al een landelijke wandeling.

De wandeling op 16 juni begint bij de Martinuskerk in Bussloo.

Wandeling 21 april 2022

Hiske had een prachtige route uitgezet vanaf De Zoogenbrink. Op deze mooie lentedag leidde ze de wandelgroep richting kasteel Hoenlo. We liepen door een afwisselend landschap: soms open, soms door bospercelen en altijd onverhard. Hoe toepasselijk kwamen we tot 2 x toe over een bruggetje met de naam “Alte Herren Brucke”

In mei lopen we bij Bathmen.

Wandeling 17 maart 2022

We startten aan de Oerdijk, op de plek waar Erve Linde wordt ontwikkeld. We lopen door het nog niet zo lang bestaande natuurgebied van IJssellandschap richting het Overijssels Kanaal. Vandaar naar de Ganzeboomsdijk en over een lang zandpad naar de Zandbelt en terug. Het was 7 km ideaal wandelweer waar meer deelnemers van hadden kunnen profiteren. Volgende keer beter; dan lopen we vanaf De Zoogenbrink, even buiten Diepenveen.

Wandeling 17 februari 2022

Onze wandeltocht stond, door de harde wind, in het teken van: overeind blijven, tegen de storm in sjouwen en lekker uitwaaien. Twee keer namen we een alternatieve route omdat de paden onder water stonden en een afgewaaide pet belandde in een weiland. Maar ieder kwam desondanks na 7 kwartier voldaan op het punt van uitgang terug.

Op 17 maart wandelen we vanaf de Oerdijk ter hoogte van De Landbergweg.

Wandeling 20 januari 2022

De eerste wandeling van 2022 was min of meer een stadswandeling, weer eens wat anders. Vanaf het IJsselhotel via de Wilhelminabrug liepen we, kruip door sluip door, naar het Bergkwartier. Vervolgens doorkruisten we het Oude Plantsoen. Over de voetbrug met zicht op de IJssel vonden we door het Worpplantsoen de weg terug.

Wandeling 16 december 2021

De decemberwandeling voerde door het buitengebied tussen Terwolde en Twello. De dag was mistig waardoor de IJssel vanaf de dijk niet zichtbaar was. Maar zulk weer heeft in deze tijd van het jaar ook iets mystieks: een stil landschap zonder andere mensen. Hooguit een enkele tractor. Aan het eind van de wandeling passeerden we 3 landhuizen: Parkeler, Kruisvoorde en Hunderen. Alle drie bewoond en goed onderhouden.

We hopen volgend jaar zonder onderbrekingen maandelijks te kunnen wandelen.

Wandeling 18 november 2021

In de herfst met een zonnetje is Landgoed Kranenkamp van IJsselland een plaatje: een en al bladerdek van de beuken maakt  het een feest om er te lopen. En de doorkijkjes op rustgebieden en het omringende boerenland maakte het voor ons wandelaars af.
Wandel je 16/12 mee bij landgoed Hunderen bij Twello ?

Wandeling 21 oktober 2021

Wandelen in de omgeving van Gorssel deden  we als wandelgroep op een herfstige dag in oktober. We liepen over een oude dijk richting IJssel, cirkelden rond landgoed  Amelte met prachtige doorkijkjes en deden verspringoefeningen om de  plassen op de bospaden te ontwijken. Na anderhalf uur leidde Jan Thonus ons terug naar het startpunt. In november lopen we op landgoed De Kranenkamp.

Wandeling 16 september 2021

Voor de septemberwandeling gingen we bij de Bolwerksmolen van start. Langs het pontje, door het altijd mooie Worpplantsoen en over het fietspad parallel aan de spoorbaan richting Twello. Aan de rand van de bebouwde kom linksaf naar landgoed Het Schol waar even een pauze werd ingelast. De laatste kilometers gingen door de velden van de Bolwerksweide en langs de IJssel terug naar ons uitgangspunt. Op 21 oktober wandelen we bij Gorssel.

Wandeling 17 juni 2021

Op 17 juni liepen we onze 25e wandeling. Vanaf de Martinuskerk in Bussloo ging de route over de landgoederen De Poll en Beekvliet, een afwisseling van bos en open veld. Om de 25e wandeling te vieren legden we aan op het terras van Bakker Bril, beroemd in Voorst en wijde omgeving.

Het was na 8 maanden coronastilte goed om elkaar weer te zien en spreken. Onze volgende wandeling is op 16 september vanaf de Bolwerksmolen.

Wandeling 20 mei 2021

We wandelen weer ! Na 7 maanden had ieder er weer zin in. En het was een weerzien met oud-secretaris Jan Thonis die zich weer bij de groep heeft aangesloten. De route van 6,5 km cirkelde rond Brinkgreven, de Rielerkolk en de Rielerenk. Voor de hemelsluizen open gingen kon ieder weer op tijd thuis zijn. Volgende maand onze 25e wandeling op donderdag 17 juni.

Wandeling 15 oktober 2020

Niet de herfstdag die we wensten qua weer, maar wel qua terrein. Jaap en Joke hadden een prachtige tocht uitgezet op het landgoed van Kasteel Ampsen. Onder onze wandelschoenen ritselde het van de herfstbladeren. Links en rechts van ons staken de paddenstoelen boven de gevallen bladeren uit. En af en toe een vergezicht op de landerijen. Zowel voorkant als achterkant van het classicistische kasteel uit ca. 1650 passeerden we en dan waren we even terug in de tijd.

Wandeling 17 september 2020

Na 7 maanden coronapauze heeft de wandelgroep de draad weer opgepakt. Met prachtig nazomerweer hebben we ten westen en ten oosten van de Raalterweg gewandeld over Landgoed Frieswijk.
De 5 boerderijen die bij het landgoed horen herken je aan de blauwwitte luiken.
Over en langs het landgoed loopt ook een route van het wandelnetwerk, op te pikken o.a. Bij de school van Frieswijk.

Wandeling 20 februari 2020

Op 20 februari heeft de wandelgroep een frisse wandeling gemaakt rond Bathmen. Onze februari-wandeling begon klokslag  tien uur (Letterlijk, want de kerkklok gaf het startsein ) vanaf de Brink in Bathmen.We liepen een deel van het Schipbeekpad om vervolgens door het buitengebied te wandelen. Prettig dat de regen net voor tien uur viel. Opgefrist kwamen we klokslag (alweer letterlijk ) half twaalf op ons uitgangspunt terug.

Verrassing bij terugkomst: jarige Piet v.d. Bosch trakteerde de groep op koffie met gebak. Nog vele gezonde jaren, Piet !

Hier vindt je de foto's.

Wandeling 16 januari 2020

Op 16 januari heeft de wandelgroep een mooie wandeling gemaakt in het buitengebied van Twello.
Anderhalf uur wandelen met een winters zonnetje en nauwelijks wind; dat was de eerste wandeling van 2020 die door het buitengebied van Twello ging. Met z’n negenen liepen we o.a. Over het Wellinkhof van Het IJssellandschap en over landgoed “t Schol dat figureerde in de film “Een brug te ver” uit de 70-er jaren.

Wandeling 19 december 2019

Op 19 december heeft de wandelgroep een wandeling gemaakt in het buitengebied van Epse. Het is zonnig, 13 graden en er staat eindig wind. Ideaal wandelweer en dat een week voor Kerstmis!
In het buitengebied van Epse lopen we eerst richting IJssel. Honderden brandganzen zijn er neergestreken. Even verder worden we verwelkomd door een zevental nieuwsgierige paarden en verderop lopen we over een oud dijkje met een bestrating uit vervlogen tijden, maar wel charmant. Na 5 kwartier zijn we terug op ons uitgangspunt, opgefrist en wel.

Wandeling 21 november 2019

Op 21 november heeft de wandelgroep een frisse wandeling gemaakt  op Landgoed Oxe in een ideale herfstsfeer. Voor 80% ging de route over een dik bladeren- tapijt langs mooie doorkijkjes, een dode holle boom als een natuurlijk monument en een keur aan paddenstoelen. Op enige afstand zagen we Huize Oxe liggen dat in 1862 zijn huidige aanzien kreeg en nu, na een zwarte tijd in W.O. II, een studiecentrum is.

Wandeling 17 oktober 2019

De wandelgroep heeft een prachtige herfstwandeling gelopen. Vanaf Huis Verwolde bij Laren ging het over onverharde bospaden bedekt met beukebladeren. Het was een en al herfstkleur.
We kwamen langs de beroemde “dikke boom”, je weet wel van dat liedje: 'Ik heb een tante en een oom, die zitten in een eikenboom, een eikenboom in Laren.', en langs klassieke Achterhoekse boerderijen als de Johannahoeve en de Hendrikahoeve die bij het landgoed horen.
Na 1 1/2 uur waren de wandelaars terug bij het uitgangspunt waar ze op koffie met cake werden getrakteerd. Met dank aan de fam. Apeldoorn

Deze wandeling werden we vergezeld door Jurgen van der Ent die bezig is een promotie presentatie te maken van Hart in Beweging Deventer. Van de wandeling heeft hij speciaal een filmverslag gemaakt.

Hier vind je het filmverslag

Wandeling van 19 september 2019

Op donderdag 19 september 2019 hebben we, de wandelgroep van Hart in Beweging, met prachtig zonnig fris weer de eerste wandeling na de zomer gelopen. We startten op de parkeerplaats van het Tjoenerhof in Diepenveen. We wandelden door het bos, langs de weilanden en de groene golfbaan. We zagen een paardensjees, een eekhoorn en een prachtige boerderij waar een kleurrijke vlindertuin was aangelegd.Het was gezellig en we zien uit naar de volgende wandeling.

Wandeling van 20 juni 2019

Het wandelseizoen van Hart in Beweging hebben we afgesloten met een gezamenlijke koffie in het centrum van Twello.
Een welverdiende consumptie na een flinke wandeling o.a. Langs drie landgoederen aan de noordkant van Twello en over het schouwpad van de Fliert.
Op donderdag 19 september gaan we aan ons 3e seizoen beginnen en we hopen dat zich meer deelnemers zich bij ons aansluiten.